Windowstips

Så lägger du till egna autostartande program i Windows

Varje gång du startar Windows körs olika program igång automatiskt. Det kan handla om antivirus, Skype, Spotify eller andra program du har installerade. Ofta har man en massa onödiga autostartande program som drar ner prestandan på systemet, men det finns ibland skäl att lägga in egna autostartprogram. Om du alltid startar vissa program kan du enkelt se till att Windows startar dem automatiskt.

När vi på PCOnline skriver om hur du enkelt kan göra att din PC med Windows startar snabbare, brukar vi nästan alltid ta upp det här med autostartande program. Många gånger du installerar ett nytt program, lägger det även till ett autostartande program, vars syfte kan vara att kolla efter nya versioner, göra att huvudprogrammet startar snabbare eller något annat.

Dessa små verktyg tar ett för ett inte så mycket prestanda från din dator, men om du har flera stycken påverkar det dels tiden det tar att starta Windows, dels påfrestningen av processorn (vilket på en bärbar dator påverkar batterietiden negativt), och dels utnyttjandet av internminnet. Genom att ta bort överflödiga program av den här typen, kommer ditt system att starta snabbare och bli överlag kvickare.

Windows 8 Autostart

Men det kan också vara aktuellt att själv lägga in program som autostart; om du till exempel alltid använder dig av Photoshop och Google Chrome, kan du lägga in dem i autostart. Då kan du starta datorn, och under tiden du hämtar en kopp kaffe kör Windows och dina favoritprogram igång.

Lägg till program i Autostart

Det enklaste sättet att göra att program startar automatiskt i Windows, är att öppna mappen Autostart som finns i mappen Program i Start-meny. I Windows 7 och äldre versioner högerklickar du på startknappen och väljer Utforska. Klicka dig fram till Program\Autostart.

Har du Windows 8 finns det som bekant ingen startknapp, så du får gå till mappen på ett annat sätt. Gå till skrivbordsläget genom att trycka [Win]+[D] när du befinner dig på Startskärmen. Tryck därefter [Win]+[R] för att öppna dialogrutan Kör. Kopiera nedan textrad (markera den och tryck [Ctrl]+[C]) och klistra in ([Ctrl]+[V]) i textfältet och klicka OK:


%AppData%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Du kan också använda Utforskaren, snabbkommandot [Win]+[R], och klistra in sökvägen här ovan i adressfältet och tryck [Enter].

Starta Utforskaren, snabbkommandot [Win]+[E], för att leta upp ditt program – det ligger förmodligen på C:\Program. Använd sedan höger musknapp för att dra programmets ikon till din Startup-katalog. När du släpper musknappen visas en meny, i vilken du väljer Skapa genvägar här.

Lägg till program i Autostart

Nästa gång du startar din dator och loggar in i Windows, kommer programmet du lagt en genväg till i Startup att starta direkt.

Det här kommer så klart att påverka hur snabbt Windows startar, men om det är program som du alltid startar är det här rätt smidigt. Som ett exempel är det första jag gör när jag loggat in i Windows, att klicka igång följande program: Evernote, Google Chrome (eller Internet Explorer), Thunderbird, Spotify och Photoshop.

Finns det något program som du alltid startar? Lämna gärna en kommentar nedan – det är alltid kul att se hur olika vi använder våra datorer!

Läs fler artiklar:

Taggar: Windows, startup, autostart, tips, tricks (Intressant?)

Annons
GILLADE DU ARTIKELN? REKOMMENDERA DEN GÄRNA - TACK!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *