Mobile Future

Vi rapporterar från Mobile Future

      2 kommentarer till Vi rapporterar från Mobile Future

PCOnline är på plats på Mobile Future, Nordens största mobilkonferens. Vi direktrapporterar hela dagen från tillställningen.

Mobile Future är en årlig konferens som hålls i samband med Mobilgalan, och som anordnas av tidningen Mobil och Mobil Business. På schemat står en rad intressanta föreläsare och PCOnline direktrapporterar från konferensen.

09:10 Ulla Hamilton

Ulla Hamilton, moderat borgarråd i Stockholm, inleder mässan med att berätta om de många teknikföretag som finns i Sverige och i Stockholm.

– Förra året ökade invånarantalet med 100 invånare om dagen.

– Stockholm är Europas näst snabbast växande stad.

– 70 000 pendlar till Kista varje dag, hälften gör det med bil.

Ulla Hamilton presenterade ett initiativ för att låta företag att utveckla idéer för att hitta transportlösningar för Kista, där man kan få upp till tre miljoner kronor för att utveckla sin idé.

09:22 Tomi Ahonen

Mobilgurun och författaren Tomi Ahonen skämtar om att framtidens Iphone kommer kunna fixa både tidsresor och teleporteringar.

– Berättar att alla kommer vara uppkopplade i framtiden. Människor, djur, levande, döda, låtsasmänniskor. I Storbritannien har det blivit en trend att gravera in QR-koder i gravstenarna.

– I snitt kollar man på sin telefon minst 150 gånger om dagen.

– 12 procent av de brittiska kvinnorna använder sin mobiltelefon medan de har sex.

– Enligt ComScore så har 52 procent av mobilanvändarna blivit påverkade att ändra sig gällande ett köp i butik på grund av att man kollat priser eller liknande med sin mobil.

– Mobilen är den sjunde medieformen och har bara tio år på nacken, jämfört med de äldsta formerna – böcker – som funnits sedan 1500-talet.

– Sverige är ett av världens ledande länder när det gäller mobil marknadsföring, men de som ligger allra längst fram är Japan.

– I Japan anses en mobil clickrate på mindre än 30 procent som ett misslyckande.

Berättar om mobile banking:

– I Kenya sker 40 procent av alla bankaffärer genom mobilen.

Mobila betalningar:

– Coca Cola i Spanien ökade sina intäkter från läskautomater med 14 procent när man införde möjligheten att betala med mobilen.

– Carrefour i Frankrike har en app där man inte bara kan fixa shopplinglistan – när man kliver in i en butik så sorteras listan automatiskt efter hur varorna är placerade i butiken.

– Augmented reality öppnar för nya sätt att tjäna pengar. Nämner möjligheten att prova glasögon på virtuell väg för att se hur de ser ut på kunden.

– Han förutspår att det kommer finnas 1 miljard augmented reality-användare 2020. Det är dubbelt så många jämfört med hur många som läser papperstidningar varje dag.

– Visar en film med exempel på hur Google Glasses kan tänkas fungera. Direktöversättning av skyltar och annat i ens närhet.

– Har skrivit en bok på 350 sidor som finns att hämta hem gratis på Lulu.com.

– Mobilindustrin har varit den främsta tillväxtbranschen de senaste tio åren, och vi står bara på tröskeln till framtiden. Och Sverige och Kista är Europas center för mobilkompetens.

10.08 Kaffepaus

Nu är det kaffepaus i cirka 20 minuter. Återkommer då! /Kent

10.33 Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

– Började 2009. Fick en massa samtal från andra länder och hade ingen aning om hur man kollar upp vad det är för nummer. Funkar inte via Google eller Facebook.

– TrueCaller samlar ihop en massa olika nummertjänster i världen till en tjänst som nås via en app.

– Efter lanseringen fick man 10 000 nedladdningar första veckan – och det var 2009.

– De första användarna var “early adopters” som gav mycket bra feedback.

-1878 kom den första nummerkatalogen i USA. 1996 lanserades den första nummerkatalogen på nätet.

– Användarna av TrueCaller delar med sig av sina telefonböcker via appen, vilket ger nummertjänsten tillgång till massa nummer.

– Ska man lansera en tjänst globalt så gäller det att marknadsföra den på sociala nätverk.

– Viktigt samla in data om användarna. Denna data finns tillgänglig för alla anställda på företaget. En livekarta på kontoret visar aktiviteten för appen i olika länder.

– Ville finnas på samtliga plattformar i början. Finns tom på Symbian – folk i Afrika har inte Iphone.

– På frågan hur de tjänar pengar så svarar de att de snart kommer göra det via nya tjänster i appen som kommer lanseras nästa år.

– Att de lyckades med att få 10 000 nerladdningar första veckan berodde mycket på att Windows Phone var poppis bland early adopters på den tiden och att de tipsade om appen på olika forum. Idag växer man med en miljon användare varje månad.

10.55 Sofia Svanteson, Ocean Observations

– Ocean Observations är en designbyrå som har kontor i Stockholm och i Japan.

– Vad ska man ha för utgångspunkt när det gäller mobila tjänster?

– Det finns inget “mobilt Internet”. Företag som pratar om att de vill ha en webbstrategi innan de satsar på det mobila tänker fel. Det är samma sak.

– Ofta börjar man processen att köpa något på sin mobil, men köper sen kanske inte via den utan via datorn.

– Citerar först Obama och visar sedan en bild på hur kass den svenska regeringens hemsida är – inte anpassad för mobilen alls.

– Visar upp Ikeas sajt. Där måste man först välja världsdel, land och sedan varuhus. Istället borde man använda positionslokalisering så man slipper gå genom den processen när man först besöker sajten.

– Man borde sluta prata om mobilversioner och istället prata om tjänster.

– På många sajter får man välja mellan en “vanlig” version och en mobilversion. Varför då? Man vill inte ha mindre innehåll bara för att man surfar mobilt.

– Det är inte särskilt svårt att få plats med lika mycket innehåll på en sida som fungerar även i mobilen, det kräver bara lite mer ansträngning.

– Det finns två alternativ: responsiv webb eller specifika mobilsajt med mindre innehåll.

– Exempel från amerikanska presidentvalet. Mitt Romney valde en specifik mobilsajt, medan Obama valde att ha en responsiv sajt.

– Problemet med Obamas sajt var att den var väldigt långsam att ladda ner och man fick skrolla mycket på den.

– Gäller att vara smart när man designar responsiv webb. Man måste tänka på nerladdningstider, användarmål, flytande design.

11:30 Golden Gekko, Michael Eriksson

– Golden Gekko har 140 anställda i 20 länder.

– Berättar om olika företagskulturer hos Google och Oracle. Hos Google kommer man först på ideer och sen tar man reda på om det går att tjäna pengar på dem. På Oracle gör man tvärtom.

– Mobilappar kan vara bra säljstöd för säljare.

– Bara 26 procent av en säljares tid används till att faktiskt sälja. Resten handlar om resor, förberedelser osv.

11:47 Lunch

Nu är det paus för lunch. Återkommer runt 12:45 med rapportering. I eftermiddag blir det fler föreläsare, bland annat från Sony, samt paneldebatt på temat “Mobile money – the question is not if, it is how”

12:50 Sony Mobile Communications, Troed Sångberg.

Troed Sångberg pratar om framtidens uppfinningar. En futurist är en person som förutsäger trender.

– Faran med att förutspå trender är att det finns saker man inte vet. En bra futurist är förberedd för förändringar.

Troed Sångberg håller en intressant historielektion:

– För 8000 år sedan bodde människan i små byar i Afrika. En katastrofal klimatförändring gjorde att människan sökte sig efter ställen där det fanns vatten. Det resulterade i att människor levde närmre varandra och utbytte erfarenheter och historier.

– Berättar om biblioteket i Alexandria. När man handlade via båt i Alexandria så gjordes kopior av eventuella böcker man hade med sig, för att hamna i biblioteket.

– 1450, Gutenberg uppfinner tryckpressen (fast kineserna var före egentligen). Tryckpressen innebar att mer kunskap kunde spridas till fler människor.

– 1850 uppfanns telegrafen. Information kunde spridas väldigt snabbt över långa avstånd.

– 1930 telefoner börjar användas. Nu kan människor prata med varandra direkt utan att träffas.

– 1955: TV:n introduceras.

-1970: Modem låter datorer prata med varandra över telefonlinor och överföra stora informationsmängder snabbt.

1995: Internet börjar slå igenom bland konsumenterna.

2010-talet: Internet i mobilen.

2015: AR-glasögon kommer bli populära. Mobilerna vi har gör ingen nytta när vi har dem i fickan, men glasögonen kan användas jämt.

2020: AR-linser blir ett alternativ till AR-glasögon.

2030: Hjärnimplantat. Det är en naturlig utveckling av utvecklingen sedan 8000 år tillbaka, menar Sångberg.

All information skapad av människor fördubblas i mängd var tolfte månad. Varje generation människor får tillgång till allt mer information.

För att vara uppfinningsrik måste man tänka utanför lådan, säger Sångberg. Lagar och regleringar ligger ofta långt efter den tekniska utvecklingen, menar han.

Sångberg berättar om Bitcoin, en tjänst för att överföra pengar digitalt utan inblandning av tredjepart. Bitcoin är för bank- och finanssektorn vad Internet var för papperstidningarna, menar han.

Låt inte legala gråzoner hindra dig från att komma på bra idéer, säger han.

13:12 Orange Business Services, Yann Glever

Yann Glever berättar om videotjänsten Video Gallerie.

– Videoklipp är överallt idag. Vi kan kika på datorn, mobilen, surfplattan. Det behövs bandbredd för detta, vilket är ett problem.

– Många av oss vill tro att Internet är säkert och privat, men det är öppet och osäkert, säger Yann Glever och lockar publiken till skratt när han visar en fejkad bluescreen-skärm under presentationen.

Yann plockar fram en kamera för att demonstrera Video Gallerie. Han filmar först publiken lite snabbt och kopplar sedan in kameran till sin dator för att föra över filmen. Han loggar in på sitt konto på videotjänsten och tankar upp filmen från kameran där. Tjänsten ser ut att fungera ungefär likadant som Youtube och dess kanaler.

Affärsmodellen för Video Gallerie går ut på att Orange tjänar pengar på att sälja bandbredd i samband med att folk använder videotjänsten.

13:30 Jibe Mobile, Craig Marschall-Nicholls.

Jibe Mobile är ett företag som sysslar med molnlösningar och har funnits sedan 2005. Man kikar bland annat mycket på möjligheter för molnbaserade spel och samarbetar med företag som Electronic Arts och Sega.

Traditionellt så har intäkterna för operatörerna främst kommit från telefonsamtal och SMS-meddelanden – inte från data. Operatörerna blir mer av Internetoperatörer istället för telefonoperatörer, i takt med att data blir en allt viktigare inkomstkälla och att både telefonsamtal och meddelanden allt mer går via Internet.

2012 förlorade operatörerna 23 miljarder dollar världen över på grund av IP-tjänster. Enligt en prognos som Craig Marschall-Nicholls hänvisar till så kommer 8 procent av alla mobilsamtal att vara IP-baserade 2016.

Craig Marschall-Nicholls berättar om Joyn, som är ett initativ från GSMA och som är tänkt att erbjudas av operatörerna i de mobiltelefoner som säljs. Om operatörerna samarbetar så får det en enorm genomslagskraft, menar han. Joyn innehåller funktioner för allt ifrån fildelning till textmeddelanden och IP-samtal.

Pålitlighet är väldigt viktigt för att kunna konkurrera med till exempel Skype, menar han.

Eftersom det tar tid för operatörer att komma överens och samarbeta så har aktörer som Skype alltid ett stort försprång när det gäller att lansera nya produkter.

Operatörerna har dock även fördelar, menar Craig Marschall-Nicholls: Många av de icke operatörsknutna IP-telefonitjänster och liknande som finns idag har inte bra affärsmodeller och tjänar inga pengar. Operatörerna har betalande kunder som betalar för sina tjänster varje månad. Dessutom har operatörerna tillit från användarna och möjlighet att leverera kvalitet och pålitlighet.

14.00 Fikapaus

Nu är det fikapaus här. Hör gärna av er på Twitter om ni har frågor så kan jag besvara dem efter pausen.

14.30: Paneldebatt

Nu är det dags för paneldebatt. Ämnet är “Mobile money: The question is not if, it is how” och medverkar gör följande:

Martin Sebelius, Partner – Greenwich Consulting Nordic

Kajsa Dahlberg, Digital Marketing, Svenska McDonald’s AB

Emil Wikström, Director SEQR, Seamless.

Tomi T Ahonen, Analyst and author

Sören Babra, Business Development & Co-Founder, Payair

Magnus Engvall, Head of Mobile, TradeDoubler

Martin Sebelius från Greenwhich Consulting Nordic kör en kort presentation om mobila pengar innan själva paneldebatten drar igång.

– Vad är skillnaden mellan mobila pengar och mobila betalningar? frågar han en tyst publik.

Det finns många definitioner av vad mobila pengar är. Vanligtvis åsyftar man pengaöverföringar mellan personer på olika marknader. Mobila betalningar kan till exempel handla om att betala räkningarna med mobilen eller att betala för varor i butiker.

– Hur många har provat mobila betalningar, och då menar jag inte sms? frågar Martin Sebelius en återigen tyst publik.

– Vi har pratat om tekniken så länge, men varför dröjer det så innan det slår igenom?

Han radar upp olika anledningar till det. Det är en fragmenterad marknad med massa olika lösningar, ingen har ännu tagit fram en affärsmodell som är bevisat framgångsrik, det tar tid för konsumenterna att ändra sina beteenden, med mera.

Martin Sebelius berättar att det finns över 145 olika system för mobila betalningar i världen och att Sverige ligger efter.

M-PESA i Kenya har över 15 miljoner kunder och de mobila betalningarna genererar 18 procent av intäkterna för operatören. Smart i Philipinerna har 10 miljoner användare. Starbucks kunder gör 20 miljoner mobilköp varje vecka.

– Om vi tror på en framtid för en mobil plånbok så vill vi nog ha en sådan, inte tio stycken, säger Martin Sebelius och visar upp de aktörer som finns på den svenska marknaden.

Efter den inledande presentationen så drar paneldebatten igång. Sören Babra från Payair berättar lite om bakgrunden till Payair.

– Vår lösning är inspirerad av olika utmaningar man har som återförsäljare.

Payair samarbetar med några återförsäljare i Sverige och har nyss lanserat ett första samarbete med en återförsäljare i USA.

Tomi Ahonen säger att i Indien så ett av incitamenten för mobila betalningar att det kan bli billigare för kunden, eftersom det blir billigare för återförsäljaren med mobilbetalningar. Men det finns många fler fördelar med mobila betalningar, säger han, och drar ett exempel för hur man skulle kunna betala för parkeringsavgiften med mobilen utan att behöva springa ut till bilen och lägga in en ny lapp i fönsterrutan.

– I de flesta fall finns det många fler fördelar med mobila betalningar än bara att det blir billigare, säger han.

Emil Wikström från Seamless tar nu över talan och berättar att man måste hitta fördelar både för banker, återförsäljare och kunder när det gäller mobila betalningar. För bankerna så innebär mobila betalningar att man kan komma närmre sina kunder utan att behöva ha dyra lokalkontor. För återförsäljare så kostar betalningar mycket pengar för återförsäljarna, och de kan spara pengar med mobilbetalningar. På utvecklingsmarknader finns andra fördelar – där kan det till exempel vara problematiskt att hantera kontanter.

För slutanvändaren, som är den viktigaste i kedjan enligt Emil Wikström, finns det också ett stort sug. Han berättar om Pizza Hut i USA, som nu får 15 procent av sina intäkter via pizzor som beställs via en app.

Kajsa Dahlberg från McDonalds berättar att McDonalds satsningar på mobilbetalningar bland annat handlar om att man vill vara ett relevant och modernt märke. För McDonalds med sina 120 svenska restauranger, med 8-10 kassor i varje affär, var det viktigt att det inte är krångligt att implementera mobila betalningar. De har valt Seamless SEQR-lösning för sina butiker.

Nu är det Martin Sebelius, Greenwich Consulting Nordic, tur igen.

– Jag är inte säker på att mobila betalningar gör det billigare för slutkunderna, säger han.

– En av de unika sakerna med SEQR-lösningen är just att vi kan reducera kostnaderna för återförsäljarna, vilket på sikt kommer ge bättre erbjudanden till kunderna, kontrar Seamless Emil Wikström.

Payairs Sören Babra säger att mobila lösningar måste lösa problem, och då är det kanske inte billigare priser som är det främsta fokuset.

Kajsa Dahlberg från McDonalds frågan vad mobila betalningar löser för problem för McDonalds. Hon berättar att det bland annat handlar om att kunna betjäna kunderna lite snabbare och också att bygga en relation till dem via appar.

Payairs Sören Babra berättar om när man testade Payair i en studentbar där studenterna köpte öl, och där det största problemet var kön för att få beställa öl. De som betalade mobilt fick sina öl snabbt och direkt genom att betala i förväg via mobilen, medan den vanliga kön för öl var 20 minuter.

Tomi Ahonen berättar hur man med en mobilapp för Finair kan få erbjudande om lediga business-stolar till billigare pris, om man redan har en vanlig flygstol bokad på flygplanet.

TradeDoublers Magnus Engvall menar att många nog har farhågor när det gäller säkerheten för mobila betalningar. Payairs Sören Babra berättar att de själva blev förvånade över att det inte verkar vara något stort problem för de användare man har – man gör lika stora köp via mobilen som man gör annars.

Emil Wikström från Seamless tror att den konstanta tillgången till information med mobiler, gör att det öppnar upp för fler köptillfällen. Till exempel som när man sitter framför tvn och ser en reklam – då kan man köpa produkten som det görs reklam för via sin mobil.

– Fram till för en månad sedan så kunde en och samma betallösning här i Sverige användas på högst kanske 30 ställen, men det förändras nu, säger Emil Wikström.

Nu rullar man ut SEQR i hundratals butiker runt om i Sverige och det är ingen testpilot, ingen leksak, längre med mobilbetalningar menar han.

15.37 Fikapaus

Nu är det fikapaus igen.

16:05 Screen Interaction, James McConnell

Efter ett par stärkande kaffekoppar är det nu dags att avrunda dagen med sista talaren, James McConnell från Screen Interaction. Publiken är märkbart glesare än för en stund sedan, men nu kör vi järnet innan det är dags för festligheter och mobilgala på Berns.

James McConnel såg först ut att inte må så bra och hakade sig och fick avbryta och gå ut.. Det var tydligen inövat för nu är han tillbaka igen, marcherandes till säckpipor och iklädd en kilt! Mest livade intron på den här konferensen och nu steg energin lite i lokalen.

Han ska prata om hur man matchar användarupplevelsen med märket, och den märkliga inledningen är ett sätt att visa hur man olika uppfattning av en presentation man kan få beroende på utförandet.

16:30 Tack för idag

Tyvärr hinner undertecknad inte med att rapportera klart från den sista föreläsaren, då jag måste springa vidare. Tack för idag.

Taggar: Mobile Future, mobil framtid, mobil, mobiltelefoner (Intressant?)

Annons
GILLADE DU ARTIKELN? REKOMMENDERA DEN GÄRNA - TACK!

2 comments on “Vi rapporterar från Mobile Future

  1. Pingback: PCOnline rapporterar direkt från Mobile Future|TeknikGeek

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *