Office Web Apps – gratis på webben

      1 kommentar till Office Web Apps – gratis på webben

Microsoft har rullat ut Office Web Apps för svenska användare av Hotmail. Det är de gratis webbversionerna av Office 2010 som innefattar Word, Excel, PowerPoint och OneNote. Så här kommer du igång!

Office Web Apps är webbapplikationera för Microsofts Office-paket. De kan köras direkt i din webbläsare och eftersom dokumenten lagras i molnet på SkyDrive – en gratis lagringstjänst från Microsoft, som ger dig 25 GB utrymme – kan du arbeta med dokumenten från vilken Internetansluten dator som helst.

Gränssnittet i applikationerna Word, Excel, PowerPoint och OneNote är ungefär som i de vanliga programmen, fast nerskalade. Alla funktioner finns således inte med. De grundläggande finesserna finns där, och som vanlig användare klarar du dig fint med dessa.

För att få tillgång till det gratis Office Web Apps behöver du ett konto hos Hotmail. Det är kostnadsfritt, och du skaffar det via Hotmails hemsida. När du väl registrerat dig och loggar in hittar du Office Web Apps via länken Office i toppmenyn överst på webbsidan.

office-web-apps

Du skapar ett dokument för något av applikationerna genom att klicka på respektive programikon under rubriken Skapa ett nytt onlinedokument. I nästföljande steg fyller du i namnet på ditt dokument.

I listan över dokument kan du arbeta med filerna genom att föra muspekaren över dokumenten. Då visas en rullgardingsmeny som heter Mer. Klicka på den för att få fram Öppna i Word (eller respektive verktyg), Dela och Hämta. Det förstnämnda är för dig som har Office 2010 installerat och vill redigera dokumentet lokalt. Dela använder du för att enkelt dela ut dokument till andra användare, och Hämta låter dig ladda ner dokumentet som fil.

office-web-apps-mer-meny

Om du istället klickar på ett dokument kommer det att öppnas i webbversionen av programmet, så att du kan arbeta med det direkt i webbläsaren. Det här fungerar i de allra flesta webbläsare; jag har testat alla kända och på både Windows och Mac OS X.

office-web-apps-word

Är du bekant med Office-paketet kommer gränssnittet i programmen inte innebära några problem. Det mesta är precis som det brukar, även om en del mer avancerade finesser saknas. De flesta snabbkommandon fungerar också som vanligt.

En av de största fördelarna med att använda webbapplikationer är att du enkelt kan dela med dig av dokument. Arbetar du på ett Word-dokument kan du låta andra användare komma åt dokumentet bara genom att dela ut det, via Arkiv -> Dela. Den du skickar dokumentet till behöver också ha tillgång till Office Web Apps.

För dig som vill prova ett alternativ till Office Web Apps kan jag rekommendera Google Docs och Zoho.

Taggar: Office Web Apps, OWA, Office, Office 2010, Microsoft, Microsoft Office, webbapplikationer (Intressant?)

Annons
GILLADE DU ARTIKELN? REKOMMENDERA DEN GÄRNA - TACK!

One comment on “Office Web Apps – gratis på webben

  1. Anonym

    Vet du om det bara kommer att finnas till Hotmail? Jag tvekar kring om jag orkar med ännu ett aktivt kont …

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *