6 sätt att lagra din backup

När man ska göra backup av sina viktiga dokument och filer gäller det att ha någonstans att lagra säkerhetskopiorna. Vi kikar närmare på sex alternativ för att lagra din backup.

Att göra regelbundna säkerhetskopior av sina viktiga filer och dokument är viktigt för att undvika att bli av med dem när hårddisken väl kraschar eller om man skulle råka ut för något annat systemfel. Även virus och skadlig kod kan vara orsaker till att viktiga filer kan försvinna.

Extern hårdisk

Med en extern hårddisk kopplad till datorn kan man enkelt föra över sina filer via en USB-kabel. Eftersom även den externa hårddisken förr eller senare kan klappa ihop så kan det vara värt att tänka på att inte ha den påslagen för jämnan om det bara är för backup den ska användas.

Priserna varierar bland annat beroende på storlek, utrymme, prestanda och om strömförsörjningen ska ske via USB-kabel eller via en extern adapter. Det förstnämnda alternativet är betydligt smidigare och är värt de extra slantarna det kostar, tycker jag.

Blu-ray

När cd-rom– och dvd-skivorna kom var det ett fantastiskt sätt att lagra sin backup på, inte minst jämfört med dåtidens bandstationer som annars var en ohyggligt slö men ofta använd lösning för backup.

Eftersom lagringsutrymmet på både cd- och dvd dock lämnar en del övrigt att önska i dagens läge är det knappast ett alternativ längre. Blu-ray som backup är dock intressant eftersom en skiva med 25 GB lagringsutrymme bara kostar runt 12 kronor. För skivor med dubbla lager och 50 GB utrymme ligger priset dock på 70 kronor skivan. En brännare med blu-ray-stöd går att få tag på för runt 1500 kronor.

En fördel med att bränna ut skivor är att man inte behöver oroa sig för att något ska gå sönder när skivan väl är utbränd. En blu-ray-skiva ska nämligen ha en överlevnadstid på mellan 30-50 år.

USB-minne

Att använda sig av ett USB-minne för backupen är både billigt och smidigt. Storleken på minnena är dock maximalt 64 GB och när minnena börjar hamna i den storleken är de dessutom långt mycket dyrare än en hårddisk, sett till kostnaden per GB.

Ett USB-minne på mellan 16-32 GB finns däremot att hitta för mellan 200-600 kronor. För de allra viktigaste dokumenten bör det här vara tillräckligt med utrymme såvida det inte är material innehållande en massa film och bilder man behöver säkerhetskopiera.

USB-minnen är smidiga och enkla att bära med sig, men är å andra sidan också väldigt enkla att slarva bort.. Ett USB-minne har en levnadstid på upp till tio år, vilket är bättre än en hårddisk men sämre än en blu-ray-skiva.

NAS – Network Attached Storage

En NAS är en självständig filserver där man kan lagra sina filer och sedan nå dem via nätverket eller över Internet. Priserna här är väldigt varierande beroende på hur avancerad NAS man har, men för hemmabruk går det att hitta bra modeller för ett par tusenlappar.

En fördel som NAS har gentemot både USB-minnen och externa hårdiskar är att man, beroende på vilken modell man köper, kan använda sig av speglade diskar. Det innebär att om en av diskarna i NAS:en går sönder så går datan fortfarande att nå genom att den är dubbellagrad på en eller flera andra diskar i NAS:en.

Nackdelen med en NAS är förstås att en sådan trots allt är ganska dyr att inhandla, inte minst om man ska ha speglade diskar i den för maximal säkerhet.

Onlinelagring

Genom att lagra sina filer online slipper man krångla med hårdvara överhuvudtaget. Dessutom får man åtkomst till sina filer oavsett var man befinner sig. Den enda egentliga nackdelen med att lagra filer online är att det går långsammare att ladda upp och hämta hem filer online än vad det gör om man lagrar dem lokalt.

Den kanske mest kända onlinelagringstjänsten är Dropbox, där man kan få 50 GB utrymme för 9.99 dollar i månaden. Sugarsync och Box.net är två andra alternativ till Dropbox.

Använd en andra dator

Under åren har jag samlat på mig en hel del datorer som jag av olika skäl inte använder längre. Har man en gammal dator på lager kan den göra sig utmärkt som filserver och lagringsplats för sina säkerhetskopierade filer. Det förutsätter förstås dock att datorn är tillräckligt ny för att erbjuda lagringsutrymme så det räcker.

Windows egna funktioner för nätverksdelning duger gott för att dela ut en mapp som man tankar upp sina backup-filer till via nätverket.

Mer läsning om backup

Taggar: backup, backup-lösningar, onlinelagring, extern hårddisk, nat, filserver, säkerhetskopiering, säkerhet (Intressant?)

 

Annons
GILLADE DU ARTIKELN? REKOMMENDERA DEN GÄRNA - TACK!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *