Tv-spel

Test: Så bra är Nintendo Wii U

I fredags släpptes spelkonsolen Nintendo Wii U. PCOnline har lagt vantarna på ett exemplar och har provspelat under helgen. Läs vad vi tyckte om den här.

Wii U är till det yttre väldigt lik sin föregångare Wii: En ganska simpel vit (eller svart om man köper premium-modellen) rektangulär låda, något större och tyngre än Wii. En hel del av tekniken från Wii återvinns också i Wii U, men det kommer vi till senare.

Efter att ha hämtat ut konsolen hos en av landets större spelbutikskedjor så var förväntningarna förstås stora på den och det var inte utan att jag kände mig lite som ett barn på en för tidig julafton. Det var ju ett bra tag sedan någon av de tre stora konsoltillverkarna släppte en stationär konsol senast, och i Nintendos fall var det sex år sedan sist. Medan Wii rent tekniskt i princip var en trimmad Gamecube och byggde på gammal teknik redan när den släpptes, så sitter det betydligt mer kraft under skalet på Wii U.

Nintendo Wii U

Trots det så är det inte någon supermaskin rent prestandamässigt, utan Wii U placerar sig ungefär likmässigt med Playstation 3 och Xbox 360 när det gäller hårdvaran – två konsoler som har sju respektive sex år på nacken. Personligen tror jag det är ett misstag av Nintendo att återigen lansera en konsol som rent krasst bara har medelmåttig grafik i dagsläget, men å andra sidan är det inte grafiken som är dess främsta försäljningsargument. Det är istället kontrollen Wii U Gamepad som är det som utmärker den.

Långsamma uppdateringar

Den som väntar sig att kunna komma igång och spela direkt efter att man har packat upp enheten ur kartongen och kopplat in den till TV:n får tänka om. På inrådan av butikspersonalen såg jag till att genast installera den uppdatering som Nintendo av någon anledning nu pumpar ut till de konsoler som man säljer. Uppdateringen tog över en timme att ladda hem och installera, löjligt långsamt med tanke på att jag har ett bredbandsabonnemang på 100 mbit.

Som om inte det räckte med denna stora uppdatering, så var det sedan även samma sak för båda de spel jag köpte till konsolen – Nintendo Land och Zombie U. Att vänta, vänta och vänta på att få spela spel som rimligen borde vara så färdiga när de faktiskt släpps att man inte borde behöva hämta en uppdatering till dem det första man gör, är minst sagt irriterande.

Dåligt utbud i spelbutiken

Gränssnittet i Wii U är bekant för den som tidigare har kört Wii eller Nintendo DS. Via en appbutik så kan man hämta hem spel och applikationer, även om utbudet än så länge är väldigt dåligt. Det finns till exempel inte en enda speldemo för Nintendo Wii U att hämta hem i butiken i skrivande stund.

Navigeringen sker med hjälp av Wii U Gamepad, som är den surfplatte-liknande handkontroll som följer med spelet. För den som har kontrollerna till Wii så går dessa att använda också för Wii U. Faktum är att den infraröda sensor som skickas med Wii U är exakt likadan som sensorn som följde med Wii.

Webbläsare och Netflix

En av applikationerna för Wii U är en Opera-baserad webbläsare. Den fungerar betydligt bättre att använda än föregångaren i Wii. Det beror främst på den högre upplösningen, men också på att Wii U Gamepad är väldigt smidig att använda för navigeringen. På spelkontrollen ser man en förkrympt version av webbplatsen, som visas i högre upplösning på den TV som man har konsolen ansluten till.

Filmtjänsten Netflix finns också för Nintendo Wii U. Då jag annars är en flitig användare av Netflix både på datorn, mobilen och på Xbox 360 så måste jag säga att Wii U-versionen är den bästa av versionerna jag har provat. Wii U Gamepad är perfekt att använda för att styra applikationen med, och som sig bör så ser man förstås information om den film man kikar på i sin kontroll. Med en enkel knapptryckning kan man även vända på vad som visas på skärmarna, så att man kikar på filmen på kontrollens skärm och använder TV:n för att visa filminformationen.

Nintendo Land – barnslig familjeunderhållning

Så hur står sig då spelen? Nintendo Land är Wii U:s motsvarigheten till gamla Wii Sports. I spelet befinner man sig i en digital nöjespark där man kan välja mellan ungefär ett dussintal olika småspel. Inget av spelen är så pass intressanta att de duger till annat än kortare tidsfördriv, men precis som med Wii Sports så är spelet ett bra sätt att demonstrera möjligheterna med spelkontrollerna.

Särskilt när man spelar spel för flera spelare så blir det intressant med hur kontrollen används. I ett av spelen så får ena spelaren till exempel styra en gubbe med Wii U Gamepad och trycka på skärmen för att skjuta runt omkring sig, medan medspelaren istället använder sig av den traditionella Wii-moten för att styra sin gubbe på TV-skärmen.

Något som var väldigt irriterande med spelet är dock att man när man kör det de första gångerna hela tiden blir avbruten av en oändligt irriterande svävande skyltgubbe, som utan att ha blivit ombedd informerar om hur allt i spelet fungerar. Det går inte att trycka på någon knapp för att slippa se eländet, vilket förstås var riktigt störande efter att ha först dessutom ha fått vänta i över en timme för att ladda ner uppdateringar både för spelet och konsolen.

Spelen i Nintendo Land är alla väldigt enkla att ta till sig och passar väldigt bra som familjeunderhållning. Min 60-årige far, min flickvän och min syster, varav inga är några storspelare, uppskattade spelet och framför allt de spel som är ämnade för mer än en person.

En kul grej är att den inbyggda kameran i kontrollen är aktiverad i vissa av spelen, vilket gör att den medspelare som spelar genom att kika på TV:n kan se vilka ansiktsutryck som spelaren med Wii U Gamepad gör.

Själv tycker jag dock att spelet är på gränsen till att vara lite för barnsligt. Lekspelen finns redan för gamla Wii och även om det är kul med den extra skärmen på kontrollen så är det långt ifrån samma aha-upplevelse som när jag spelade tennis på Wii första gången.

Zombie U – snyggt men oinspirerande

Zombie U är ett betydligt vuxnare spel. Medan grafiken i Nintendo Land inte är särskilt imponerande, så är Zombie U ett tydligt bevis på att grafiken på Nintendo Wii U är i klass med både Xbox 360 och Playstation 3, utan att grafiken i spelet för den delen är mer än normalsnyggt för spel idag. Som hörs på namnet handlar det om ett spel där man ska jaga zombies.

Skärmen på Wii U-kontrollen används främst som kartvisare i spelet, något som gör att i alla fall jag oftare sitter och kikar på kontrollskärmen än på TV-skärmen när man springer runt på uppdragen. Visst är det häftigt att ha kartan i handen istället för på skärmen, men det känns ändå som ett rätt krystat användningsområde. Hade kartan visats på TV-skärmen som i traditionella spel så hade det fungerat lika bra. Något egentligt mervärde  av att ha kartan på kontrollen tycker jag inte finns, precis som det på de flesta Nintendo DS-spel är sällan som man utnyttjar den andra skärmen till något vettigt.

När man öppnar dörrar så får man ibland dyrka lås på den pekkänsliga skärmen och man kan även använda kontrollen som en scanner i spelet, då man fysiskt får kika runt med kontrollen i soffan framför tv:n för att upptäcka olika saker.

Samtliga dessa funktioner hade dock gått precis lika bra att köra på den vanliga TV-skärmen. Jag tycker det är ett vagt argument att välja Wii U framför Xbox 360 eller Playstation 3 om det inte är mer innovativa saker än de jag har sett hittills som Wii U Gamepad ska användas till.

Summering

Wii U har redan från början mottagits med rejäl skepsis från de flesta förstå-sig-på:are. Man måste nog själv testa för att förstå nyttan med skärmen på spelkontrollen.

Dessutom så finns ju Smartglass för Xbox 360, som gör att man kan använda en vanlig mobiltelefon eller surfplatta för att styra sin konsol. Flera Wii U-liknande tillämpningar för Xbox 360 med Smartglass lär säkerligen vara att vänta framöver.

Jag är inte alls säker på att Wii U är den bästa konsolen på marknaden idag, trots att den rimligtvis borde vara det då den precis har släppts. Den är i alla fall långt ifrån lika spännande och nyskapande som sin föregångare, och även om många lovande titlar är på ingång så är det inget stort utbud av spel som finns just nu.

Min rekommendation är därför att låta bli att lägga Wii U under julgranen i år och vänta och se vad kommande speltitlar har att erbjuda för spännande användningsområden för Wii U Gamepad. Än så länge har den nämligen en hel del kvar att bevisa. Till nästa jul är det dock högst troligt att Wii U får konkurrens från både Microsoft och Sony med deras kommande konsoler, så jag har faktiskt lite svårt att se att Wii U skulle vara så lämpad att ligga under julgranen nästa år också..

Betyg 3/5

Fakta om Nintendo Wii U

  • Pris: Cirka 3.499 kronor för enklaste modellen.
  • Arbetsminne: 2 GB
  • Lagring: 8-32 GB internt minne beroende på modell. SD-kortläsare och USB-anslutningsmöjligheter.
  • Processor: Trekärning IBM PowerPC 750 1,24 Ghz
  • Grafik: AMD Radeon High Definition

Fakta om Nintendo Wii U Gamepad

  • Inbyggda rörelsesensorer
  • Mikrofon och högtalare
  • Volymkontroll
  • Kamera
  • IR-sensor och IR-sändare
  • 6,2 tum stor pekkänslig skärm med 854 x 480 punkters upplösning
Åsikter, tips eller förslag? Klicka här för att skriva: Skriv gärna en kommentar!
GILLADE DU ARTIKELN? REKOMMENDERA DEN GÄRNA - TACK!

Taggar: Nintendo Wii, Nintendo Wii U, Nintendo Wii U Gamepad, Xbox 360, Playstation 3, tv-spel, konsolspel, Zombie U, Nintendo Land (Intressant?)

Skribent: Kent Vilhelmsson
(Lista alla 198 artiklar av skribenten)
Annons
Senaste artiklarna