Retro

Nostalgi: Sega Mega CD testad

1991 var två av de mest hypade orden som fanns multimedia och cd-rom. Det försökte Sega ta fasta på när de lanserade tillbehöret Sega Mega CD för sin 16-bitars konsol, men tillbehöret totalfloppade. PC Online testar Sega Mega CD!

Sega Mega CD tillverkades mellan 1991 och 1993 och släpptes i ett flertal olika utföranden för Segas dåvarande flaggskepp, Sega Mega Drive. Tanken med konsolen var att ge utvecklarna möjlighet att göra större spel, eftersom de spelkassetter som dåtidens Mega Drive-spel släpptes till var väldigt begränsade vad gällde utrymmet.

Begränsad hårdvara

Totalt släpptes det en bra bit över 200 spel till konsoltillbehöret under dess korta levnadstid. Medan cd-rom-lagringen möjliggjorde spel som var väldigt stora för sin tid så innebar dock de övriga begränsningarna i hårdvaran att spelen grafikmässigt inte skiljde sig särskilt mycket från vanliga Mega Drive-spel från den tiden.

Spelutvecklarna visste antagligen inte riktigt vad man skulle göra med allt utrymme så väldigt många av de spel som släpptes för Mega Drive består egentligen av en massa filmsekvenser där man som spelare har ganska liten möjlighet att påverka vad som händer i spelet. Upplösning, uppdateringshastighet och framförallt färgerna på filmerna är dessutom jättedåliga på grund av den begränsade prestandan i maskinen. Det gick bara att visa 64 samtidiga färger på skärmen från en färgpalett bestående av totalt 512 färger, vilket gör att filmgrafiken har ett fult rastermönster över sig, extra kännbart på grund av den mycket låga upplösningen.

Enformiga spel

Till min egen Mega CD, som jag fick tag på via Tradera, har jag två spel – Star Wars Rebel Assault och Tomcat Alley.

Star Wars Rebel Assault (se videoklipp här) är det minst dåliga av dessa två spel. Grafiken i spelet måste ha setts som väldigt avancerad för sin tid, även om man efter ett tag inser att man inte fritt styr sina Star Wars-farkoster utan bara kan påverka siktet. Ljudet är väl det som imponerar mest, men det är å andra sidan svårt att inte bli exhalterad över John Williams toner om än i 16-bitarsformat.

 TomCat Alley (se filmklipp här)är en flygsimulator som förmodligen är ett av de allra sämsta spel jag någonsin har provat. Spelet består helt och hållet av färdiga filmsekvenser som spelas upp för en när man lyckas eller misslyckas att trycka på rätt knapp i rätt tid för att skjuta ner sina fiender eller undvika inkommande attacker. Grafiken i spelet är mest en grötig, hackig sörja och den knapp som jag var mest tacksam över att trycka på var efter ett tag strömbrytaren på konsolen.

Specifikationer

  • Processor: Motorola 6800 12.6 Mhz (plus en likadan processor med en klockfrekvens på 7,6 Mhz i Mega Drive:n)
  • Grafik: Processor från ASIC. 512 färger totalt varav 64 kunde visas samtidigt på skärmen. Mjukvarustöd för Cinepak-videokomprimering.
  • Arbetsminne: 512 kbyte
  • CD-ROM: 1x-hastighet (150 kbyte/s).

Läs mer om Sega Mega CD

Åsikter, tips eller förslag? Klicka här för att skriva: Skriv gärna en kommentar!
GILLADE DU ARTIKELN? REKOMMENDERA DEN GÄRNA - TACK!

Taggar: Sega Mega CD, Sega Mega Drive, konsoler, tv-spel, tv-spelsnostalgi, 16-bitar, Star Wars Rebel Assault, TomCat Alley (Intressant?)

Skribent: Kent Vilhelmsson
(Lista alla 198 artiklar av skribenten)
Annons
Senaste artiklarna