Virtual Reality

Färre än 1 procent av våra datorer klarar VR-headset

Under 2016 kommer vi att med största säkerhet att få se rätt många headset för virtual reality (virtuell verklighet – VR). Men ett problem är att dessa häftiga prylar kräver rätt ordentligt med datorkraft, och det är inte många av oss som har så pass bra prestanda i våra datorer. Enligt Nvidia är det under en procent av datorerna som klarar VR.

Nvidia, som är bland annat är kända för sina grafikkort, har gjort en uppskattning av hur många datorer som verkligen kommer att klara av att hantera ett VR-headset, och dessa siffror är dystra för alla som är intresserade.

Annons

Av alla PC-datorer världen över beräknar Nvidia att endast 14 miljoner har tillräckligt hög prestanda för att hantera grafiken i virtuell verklighet. Det motsvarar under en procent av datorerna.

Virtual Reality, prestandakrav
image-6627

Nu på onsdag drar CES 2016 igång och enligt Bloomberg kommer över 40 utställare att visa upp olika produkter inom virtual reality. Det är alltså något som förväntas bli väldigt stort, men antalet konsumenter som kan utnyttja tekniken är alltså få.

Det här kan vara värt att känna till innan du beställer en Oculus Rift, eller någon av de andra omskrivna enheterna.

Läs också: Microsoft HoloLens Project X-Ray: Grymt cool video visar VR-spel!

Källa: Bloomberg

GILLADE DU ARTIKELN? REKOMMENDERA DEN GÄRNA - TACK!

Taggar: virtual reality, VR, virtuell verklighet, spel, datorspel, grafik, datorer, Nvidia (Intressant?)

Skribent: Tommy k Johansson
(Lista alla 624 artiklar av skribenten)
Annons
Senaste artiklarna